QisahPasalSaya

My photo
Shah Alam (n0w), Selangor, Malaysia
saya simple se"simple" soklan math 1+1. saya boleh jdi complicated se"complicated" soklan add math bila saya dengan orang yg saya sayang. Saya masih belajar dan sampai bila-bila akan jadi pelajar yg hanya menghadap buku bila "midsem" dan "final exam" dtg. Saya anak sulung merangkap seorang kakak yg akan jadi kakak yg sentiasa rasa dia bukan anak sulung. Saya suka katak dan selamanya akan minat walaupun satu dunia kata yg katak tu hodoh. Sekian.

Hati aku kau yang pegang

Bila kau yang pegang, seharusnya kau jaga bukan pijak-pijak macam sampah. Bila kau yang pegang, seharusnya kau jaga mcm jaga hati sendiri. Hati yang kau pegang itu tidak sekuat hati kamu. Kalau hati yang kamu pegang itu kuat untuk terima apa sahaja, hati itu tidak perlu siapa-siapa untuk pegang. Sekian.


Sunday, December 23, 2012

Orthopaedic

blog bersawang-sawang.huhuhu. welcome back myself!

just finished my orthopedic posting. i enjoyed this posting very much. even ni kali pertama kami semua be in orthopedic posting..kami sangat-sangat enjoy. both dr aidin n dr samad berjaya menarik minat kami semua. thanks a lot doctor! i know ada some yg xbrape suka..but i conclude sume org pun suka. hehehe

knp saya suka sangat?
both doctor sangat baik. ajar sampai faham. thanks.

di ward pulak....dari nurse sampai doctor semuanya sangat2 baik. previously, ada yg some doctor okey..nurse xok. ada yg doctor xok,nurse plak ok. utk ortho, semuanya ok.saya rasalah

di OT pulak...kali ni xrasa diri ni mcm pokok kayu yg kena bdiri sekadar utk observed semata-mata. they give us something to learn. 1st time masuk OT...surgeon ajar macamana nak scrub, ajar pakai gown and pakai glove. benda2 ni nampak senang, tpi pada aku...tetap susah.!lepas ajar,siap suruh practice except for gown la.
ada jugak yg siap panggil kami utk tgok bone yg dah displaced. explained to us why they did this n so on..
tq doctor

di clinic pun sama...dr ajar something and we gain something =)

masa clerk patient pulak...rasa seronok sbb case ortho totally beza ngan lain. every fracture hv their one story!  ada yg patah sbb jatuh..ada yg patah sbb main bola...macam-macam lah. umur pun pelbagai. ada yg tua muda...
tpi ada benda yg menyentuh hati. bukan semua fracture management akan sama sbb setiap sorang fracture beza-beza. ada fracture yg just perlukan plaster n ada yg perlukan nailing bone graft and sebagainya. dan benda-benda ni semuanya bukan murah. ada patient yg anak yatim n tak mampu utk bayar. takkan nak biar je fracture tanpa manage kan? nasib baik ada doctor yg baik hati cover bill. bukan utk satu case,,,ada banyak je case yg doctor tlg cover.baik kan? saya harap suatu hari nnti aku ada rezeki lbh utk bantu org terutama yg dalam keadaan mcm ni. kan? cuba letakkan diri kita dlm situasi org tu, insyaallah kita akan tahu apa perlu dibuat.=)
bila kita masuk OT ortho, ada macam2 peralatan yg kita boleh tgok. contohnya macam drill, toolbox besi, cutter n macam-macam lagi lah. look like a carpenter. but actually they are not. carpenter deal with a non living things, but ortho surgeon deals with human. 

thats all for today.
just too excited with ortho. next week will be in EM posting, another interesting posting i guess.


-zyla Jamaludin-

No comments:

Post a Comment